Du skal acceptere marketing cookies for at se dette indhold.
Bornholms kunsthåndværk har vækstpotentiale - ny kommunikationsplatform skal få Bornholms kunsthåndværkermiljø ud i verden
I efteråret 2017 blev Bornholm som det første sted i Europa hædret med den eftertragtede titel World Craft Region. Juryen lagde særlig vægt på øens stærke position inden for kunsthåndværk og de mange aktører, som understøtter kunsthåndværket. Titlen har givet blod på tanden til et endnu tættere samarbejde, der kalder sig Maker’s Island Bornholm, som netop har lanceret en ny hjemmeside og film.
World Craft Region titlen blev i 2017 tildelt af World Craft Council (WCC), som er den største internationale organisation for kunsthåndværk i verden og anerkendt af UNESCO. Titlen er en international anerkendelse af Bornholms unikke kunsthåndværkermiljø med en høj koncentration af talent, faglighed, tradition, kvalitet og samarbejder. Titlen har ført til et styrket samarbejde mellem en række af øens aktører og institutioner, som har formaliseret sig i en styregruppe, der arbejder for at udnytte det uudnyttede vækstpotentiale, som er inden for kunsthåndværk. ”Det må ikke være en hemmelighed, at Bornholm er en World Craft Region. Titlen skal bruges aktivt til at bevare og udvikle Bornholms styrkeposition som kraftcenter for kunsthåndværk”, forklarer Timmi Kromann, der er Danmarks regionale repræsentant i WCC, hvor hun repræsenterer Arts & Crafts Association Bornholm. ”Maker’s Island Bornholm samarbejdet er helt unikt, og jeg glæder mig til at vise, hvad Bornholm kan, når vi står sammen”. ”Bornholm er en kulturdestination. Godt 20 procent af vores gæster angiver kulturoplevelser som udslagsgivende for at vælge Bornholm som rejsemål, mens 30 procent peger på historiske bygninger og seværdigheder. Og på vores hjemmeside ser vi desuden en stigende andel besøgende på vores sider om kunsthåndværkeroplevelser”, fortæller Pernille Kofod Lydolph, direktør hos Destination Bornholm.
”Maker’s Island Bornholm repræsenterer både kunsthåndværkerne, museer og biennaler, historie og nutid, turisme, erhverv, beskæftigelse og uddannelse, et solidt fundament til i fællesskab at udvikle øens små og store kunsthåndværkere, attraktioner og institutioner – og dermed udnytte det tydelige vækstpotentiale og synergier”, fortæller Jacob Bjerring-Hansen, direktør for Bornholms Museum og Hjorths Fabrik. Bag Maker’s Island Bornholm står Arts & Crafts Association Bornholm, Bornholms Kunstmuseum, Grønbechs Gård, Hjorths Fabrik, Kunstakademiets Designskole i Nexø, Destination Bornholm, Center for Regional- og Turismeudvikling, Business Center Bornholm med Bornholms Regionskommune i spidsen. Kommunikationen er en ud af flere indsatser, der skal styrke udnyttelsen af titlen World Craft Region Bornholm. Hjemmeside og film er første skridt på vejen til at få udbredt kendskabet til Bornholm både nationalt og internationalt, ligesom filmen kan bruges på tværs af brancher for eksempel til at tiltrække kunsthåndværkerstuderende, kunsthåndværkere, turister og tilflyttere. Endelig er det bornholmske kunsthåndværk med til at tegne billedet af en ø, hvor der er plads til og mulighed for at udfolde sit potentiale. Kommunikationsindsatsen er finansieret af Kunst- og Kulturhistorisk Råd i regi af Bornholms Regionskommune.
Pressefoto skal krediteres: Kristoffer Linus.